Wednesday, 28 December 2011

Jarak


Candida Hofer

One of the things I like best about German photography after the Bechers (quick Wiki here) is the avoidance of sentimentality. To my eyes, this emphasis on detached neutrality allows so many readings to be introduced. In this way it highlights the impossibility of a totalised, definite understanding of things. Our perspective is loaded with limitations, and and never remains static. But alongside this, the various manipulation techniques used here also come across as a mockery towards objective neutrality itself: what we take to be 'reality' or the 'truth' turns out to be manipulated. A contradiction that speaks of a specific era in history.

Salah satu hal yang paling menarik dari Fotografi Jerman setelah Bernd dan Hilla Becher (wiki disini) adalah penghindaran dari sentimentalitas berlebihan. Di mata saya, fokus pada 'jarak' dan 'netralitas' mempersilahkan begitu banyak interpretasi. Dengan begini, foto-foto ini menekankan tidak mungkin adanya sebuah pengertian yang absolut dan pasti. Perspektif manusia sarat dengan segala keterbatasan, dan tidak henti bergerak. Tapi disamping ini, bermacam teknik manipulasi yang digunakan terlihat seperti ejekan terhadap keinginan akan objektifitas yang netral sendiri: apa yang kita lihat sebagai 'kenyataan yang benar' ternyata hasil manipulasi. Sebuah kontradiksi yang melambangkan suatu era historis yang spesifik.


Thomas Demand

Thomas Struth


No comments:

Post a Comment